Biżuteria. Wyjątkowa jak kobieta

Carey Mulligan jako Daisy w klejnotach marki Tiffany: perłowych bransoletach, perłowo-diamentowej tiarze na głowie, diamentowym pierścionku, w filmie the Great Gatsby
Carey Mulligan jako Daisy w klejnotach marki Tiffany: perłowych bransoletach, perłowo-diamentowej tiarze na głowie, diamentowym pierścionku, w filmie the Great Gatsby
Każda kobieta jest wyjątkowa i lubi być traktowana wyjątkowo. Wyjątkowa jest również biżuteria z kamieniami szlachetnymi, takimi jak diamenty, szmaragdy czy szafiry. Może być doskonałym prezentem na każdą okazję.

Przeczytaj także: Biżuteria szlachetna epoki Art Deco. Część 1

Kobiety obdarowywano biżuterią od najdawniejszych czasów. Uwielbiały się nią ozdabiać, jak przystało na płeć piękną. Również dziś pierścionek z brylantem, rubinowa bransoleta czy długie kolczyki-żyrandole dodadzą wiarygodności najczulszemu wyznaniu miłosnemu.

Człowiek nauczył się wyrabiać biżuterię, wraz z innymi narzędziami z metalu, już w epoce brązu. Umiejętność obróbki kamieni szlachetnych przyszła ze Wschodu, potem z Rzymu do Grecji. Z czasem biżuteria była coraz bardziej wyrafinowana, stała się się symbolem władzy i prestiżu. W starożytnej Grecji nosiły ją głównie bogate kobiety. Była popularnym prezentem dla pań z wyższych sfer. Około 1200 r. p.n.e. na dobre już rozkwitło wykwintne jubilerstwo. To w tym okresie wykonano najbardziej kunsztowną biżuterię czasów starożytnych, np. wiszące kolczyki wysadzane fioletowymi ametystami, zielonymi szmaragdami czy kremowymi perłami.

Carey Mulligan jako Daisy w filmie The Great Gatsby w klejnotach marki Tiffany: perłowej bransolecie, perłowo-diamentowej tiarze na głowie, diamentowym pierścionku
Carey Mulligan jako Daisy w filmie The Great Gatsby w klejnotach marki Tiffany: perłowej bransolecie, perłowo-diamentowej tiarze na głowie, diamentowym pierścionku

Wspaniałym momentem rozkwitu kobiet i biżuterii były szalone lata 20. XX wieku, jako lek na okrucieństwa pierwszej wojny światowej. Wieżowce miejskiej dżungli rosły jak grzyby po deszczu, w melinach rozbrzmiewał jazz. Kobiety masowo ruszyły do pracy, uzyskały prawo głosu. Pragnęły nowego stylu, który był świeżym haustem wolności. Art Deco to styl zainspirowany dekadą maszyny i bogactwa. Doskonale obrazuje go film The Great Gatsby (zdjęcia), w którym kobiety dumnie prezentowały niekończące się sznury pereł czy pierścionki z wielokaratowymi brylantami. Geometryczne łuki, koła, kwadraty czy trójkąty doskonale oddawały ducha harmonii przestrzennej, jako przeciwwagę dla braku dyscypliny stylu secesyjnego. Biżuteria Art Deco cieszy się do dziś ogromną popularnością. Jej ceny osiągają niebotyczne kwoty, a znane marki jak Cartier czy Chanel, również w najnowszych dziełach jubilerskich ochoczo czerpią z własnej tradycji epoki Art Deco.

Znaną miłośniczką diamentów i pereł była Marilyn Monroe, czyli ponadczasowy symbol kobiecości. W filmie „Mężczyźni wolą blondynki” śpiewała o diamentach, jako o najlepszym przyjacielu kobiety. Bo ,,pocałunek może być wspaniały, ale nie spłaci czynszu za twe skromne mieszkanie”. Mężczyźni zabiegający o względy Marilyn hojnie obdarowywali ją precjozami, m.in. przepięknym sznurem pereł Mikimoto, czyli tych najbardziej cenionych.

Carey Mulligan jako Daisy w perłowo-diamentowej tiarze marki Tiffany i Leonardo DiCaprio jako milioner Gatsby w filmie The Great Gatsby
Carey Mulligan jako Daisy w perłowo-diamentowej tiarze marki Tiffany i Leonardo DiCaprio jako milioner Gatsby w filmie The Great Gatsby

Elizabeth Taylor to kolejna diva ekranu, otwórczyni słynnej Kleopatry, znana z bogatej kolekcji niezwykłych klejnotów. W filmie pokazano imponującą biżuterię marki Bulgari. W życiu prywatnym Taylor dostała od ukochanego mężczyzny szmaragdowy naszyjnik tej marki. Autorem prezentu zaręczynowego był Richard Burton, jeden z największych gwiazdorów kina powojennego. W Kleopatrze zagrał Marka Antoniusza. Aktorka włożyła naszyjnik Bulgari dwa lata później w dniu swojego ślubu z Burtonem.

Dziś szlachetna biżuteria z duszą jest coraz rzadsza. Rewolucja październikowa przetrzebiła wiele prywatnych, XIX-wiecznych zbiorów w carskiej Rosji, Chinach i innych krajach. Produkcja się zmechanizowała i próżno szukać na rynku solidnej, ręcznej roboty jubilerskiej, poza pozostałymi dziełami słynnej inżynierii jubilerskiej sprzed 150 lat. Czasy PRL-u oduczyły Polki i Polaków noszenia wartościowej biżuterii. W modzie były wyglądające podobnie do siebie, szarobure stroje, a wszelkie przejawy luksusu nie były dobrze widziane wśród mas pracujących. I co najważniejsze – mało kogo było na nie stać, poza uprzywilejowanymi funkcjonariuszami aparatu partyjnego. To dziedzictwo pokutowało, niestety, jeszcze długo po przemianach Okrągłego Stołu.

bransoleta Cartier z diamentowym wężem, szmaragdami, ziarenkami opalu, chryzoberylem i centralnym opalem o masie 8,02 karatów. Źródło: Cartier
bransoleta Cartier z diamentowym wężem, szmaragdami, ziarenkami opalu, chryzoberylem i centralnym opalem o masie 8,02 karatów. Źródło: Cartier

Dziś wartościowe biżuteryjne prezenty są w dobrym tonie. Wartościowe, a więc wykonane np. w złocie czy platynie, zawierające diamenty, szmaragdy, rubiny czy wielokolorowe szafiry. Ta moda przyszła do Polski z Zachodu, wraz z z początkiem gospodarki rynkowej i wolnym przepływem informacji w mediach. Wzorami są postaci znane z pierwszych stron gazet, jak miłośniczka broszek, Madeleine Albright. Była amerykańska sekretarz stanu używała ich jako prowokacyjnego środka wyrazu podczas dyplomatycznych spotkań. Władimir Putin wpadł w furię, gdy zobaczył jej broszkę Trzy mądre małpki, symbolizującą powiedzenie „nie widzę nic złego, nie słyszę nic złego, nie mówię nic złego”, odnoszące się do rosyjskiej polityki w Czeczenii.

Ludzie władzy, artyści i celebryci lubią „pokazać się”, kupując drogie okazy biżuterii. Jacqueline Kennedy Onassis dostała od Arystotelesa Onassisa pierścień wart 2 mln dolarów. Nick Cannon, prosząc Mariah Carey o rękę, miał atut w postaci pierścionka za 2,5 mln dolarów. Tom Cruise wręczył Katie Holmes pierścionek z 5-karatowym brylantem o wartości 250 tysięcy dolarów na wieży Eiffla. A na polskim podwórku Nergal podarował Dodzie pierścionek zaręczynowy Chopard w kształcie serca, obficie wysadzany diamentami.

Carey Mulligan jako Daisy w klejnotach marki Tiffany: perłowej bransolecie, perłowo-diamentowej tiarze na głowie, diamentowym pierścionku i Leonardo DiCaprio jako milioner Gatsby w filmie The Great Gatsby
Carey Mulligan jako Daisy w klejnotach marki Tiffany: perłowej bransolecie, perłowo-diamentowej tiarze na głowie, diamentowym pierścionku i Leonardo DiCaprio jako milioner Gatsby w filmie The Great Gatsby

Kobiety naszych czasów lubią mieć biżuterię na każdą okazję. A szlachetna biżuteria nie jest już tylko domeną gwiazd, celebrytów, bogaczy, a kiedyś wyłącznie władców. Coraz częściej trafia pod strzechy. Także ta najdroższa, z wielokaratowymi diamentami. Możemy wybierać wśród biżuterii antycznej i nowoczesnej, z polskich i zagranicznych marek jubilerskich, tych znanych i mniej znanych, za to z większym artystycznym zacięciem. Wszystko zależy od stylu kobiety. Jedną zachwyci skromny łańcuszek z perłą, druga zapragnie wystawnej diamentowej kolii. Odgadnięcie oczekiwań jest oczywiście nie lada wyzwaniem dla panów. Jednak nawet gdy nie trafimy w gust, wartościowy jubilerski upominek zawsze będzie przez kobietę doceniony.

Rafał Badowski

Przeczytaj także: Historia sygnetów. Część 1

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s